Krivična prijava protiv odgovornih u postupku izbora gradskog prevoznika

Pokret Jasno i glasno je podneo krivičnu prijavu protiv: Aleksandra Simonovića, načelnika gradske uprave grada Požarevca kao odgovornog  lica u naručiocu javne nabavke, Vukašina Jevremovića, službenika za javne nabavke u gradskoj upravi grada Požarevca i predsednika komisije kao lica u naručiocu javne nabavke, Emine Mladenović iz Kule kod Malog Crnića, vlasnice Continental Tours kao ponuđača u postupku javne nabavke, Božidara Kondića, direktora DUGA DOO Petlovača kao ponuđača u postupku javne nabavke i Obrada Tadića, direktora PPP Investment DOO Beograd kao konsultanta i pomagača.

Sagledavanjem konkursne dokumentacije utvrdili smo da postoje osnovi sumnje da su imenovana lica u naručiocu javne nabavke u predlogu privatno-javnog partnerstva i konkursnoj dokumentaciji uveli diskriminatorne ili privilegovane uslove koji odgovaraju jednom, unapred poznatom i nameravanom ponuđaču, te tako prekršili zakon o javnim nabavkama (pre svega odredbe o načelima javne nabavke, članovi 5-9 ZJN) , a imenovana lica kod ponuđača podnela su ponudu zasnovanu na lažnim podacima, te su preduzimala druge protivpravne radnje u nameri da utiču na donošenje odluka naručioca i time izvršili kvalifikovani oblik krivičnog dela iz člana 228. stav 3. Krivičnog zakonika (Zloupotreba u vezi sa javnom nabavkom) budući da vrednost dodeljenog ugovora za period od 15 godina prelazi 25.000.000.000,00 dinara.

Prema obimnoj dokaznoj dokumentaciji proizilazi da, ne samo da je konkursna dokumentacija sačinjena tako da pogoduje unapred izabranoj grupi ponuđača, već su u postupku izbora ponuđača zanemarene i manjkavosti izabrane ponude koje u redovnom postupku javne nabavke neminovno vode njenom obaranju i ponavljanju postupka.

Imajući u vidu da Pokret Jasno i glasno ne želi zastupati interese privatnih konzorcijuma bez obzira na poreklo i uticaj, već prevashodno podvlači značaj zakonitosti i vladavine prava, kao i interesa grada i zajednice, želimo da istaknemo nekoliko važnih primedbi. Pokret gaji veliku zabrinutost u pogledu sve češćih realizacija modela javno-privatnih partnerstava u oblastima koja su od javnog značaja, a jedna od njih je i gradski prevoz. Takođe, glomazni i birokratizovani sistem javnih nabavki nije se pokazao efikasnim kao brana zloupotrebama vršilaca javnih ovlašćenja. On je, naprotiv, doveo do usavršavanja mehanizma izbegavanja imperativnih normi, do nastavka duge tradicije privilegovanja ili diskriminisanja ponuđača, dok savesne naručioce često prinuđuje na nabavku dobara lošijeg kvaliteta nego što bi u fleksibilnijim uslovima to bio slučaj. Stoga ponovo ističemo da su dobri i stručni upravljači uz postojanje temeljnog nadzora nad njihovim radom i efikasnih mehanizama odgovornosti pred organom koji ih je izabrao i prekršajnim i sudskim organima mnogo veći imperativ od pukog postojanja mnogobrojnih i složenih formi bez suštine. Takođe, prilikom donošenja dalekosežnih odluka, gradska i svaka druga vlast mora uvek uzeti u obzir opasnost dugotrajnog monopola jedne kompanije u iskorišćavanju javnog dobra, rizike iz sfere socijalne zaštite i radnog prava, kao i interes obezbeđenja što kvalitetnijeg javnog prevoza pod primerenim uslovima.

Leave a comment